Duidelijkheid, hebben deze jongeren ook nodig.

Op dinsdag 18 februari deden drie jongeren bij de Trix examen voor niveau 1 mig/mag lassen. De examens werden zoals gebruikelijk afgenomen door een examinator van het Nederlands lasinstituut (NIL) omdat het hier gaat om erkende lasdiploma’s. De jongeren hebben de afgelopen weken dus hard moeten leren omdat het zowel een theoretisch als praktijk examen betrof. Voor jongeren die nog niet goed de Nederlandse taal beheersen is dit vaak een hele opgave, waar ze overigens wel hulp bij krijgen. Op bovenstaande foto legt de examinator uit hoe de examen afname in zijn werk gaat. De kandidaten vanaf de rug gezien aan tafel, luisteren in spanning mee. De theorie examens zijn daarna in aparte ruimte afgenomen waar de kandidaten niet afgeleid kunnen worden.

De drie jongeren die nu examen hebben gedaan waren van Syrische, Surinaamse en Nederlandse afkomst, een gemeleerd gezelschap dus.  De doelgroep bij de Trix zijn jongeren van 16 t/m 26 jaar die het even niet trekken in de maatschappij en een op maat gesneden programma volgen bij de Trix. Vaak hoor je, dat het niet hebben van werk of school het grootste probleem is maar, bij onze doelgroep is dat in de meeste gevallen zeker niet zo. Het niet hebben van  school of werk is namelijk in meeste gevallen een onderdeel van een groter probleem welke deze jongeren hebben. De problemen zijn vaak veel breder in hulpverlening jargon ook wel multi problemen genoemd.. We nemen dus de tijd voor onze doelgroep wat zij ook verdienen. Onze doelgroep heeft juist dat stukje extra hulp nodig om tot een goed resultaat te komen. Dit zijn namelijk geen jongeren waarvan je kan zeggen, hier heb je hem en lever hem over drie maanden maar met een baan of school af, daar zijn de problemen te complex voor. De druk op de hulpverlening en risico op recidive stijgt alleen maar met onafgemaakte trajecten waar niet goed de tijd wordt genomen om de problemen op alle leefgebieden aan te pakken.

De hulpverlening loopt paralel aan het traject waarin ze zich begeven bij de Trix. Jongeren stromen in via leerlingzaken, leerplicht, het samenwerkingsverband, Den Haag Werkt  jeugdzorg, jeugdreclassering en justitie. Jongeren coaches van externe partners zoals JIT, Jeugdzorg en, JBW zijn regelmatig te vinden bij de Trix. Daarbij zijn er ook korte lijnen met de gemeentelijke diensten zoals leerlingzaken en Den Haag werkt.

Op 19 februari was het team op bezoek welke het project Hack_Right begeleiden. Dit betreft een team dat vanuit politie en openbaar ministerie betrokken is bij het opzetten van een begeleidingstraject voor jongeren die een cyberdelict hebben gepleegd. Dit project is enigzins vergelijkbaar met het werk van Trix, hoewel dus met een heel andere doelgroep. Maar vooral interessant om met elkaar zaken te delen. Bij de Trix valt ook het woord samenwerken maar wij hebben het ook graag over, hoe kunnen we elkaar aanvullen in het belang van de jongeren die voorop staan bij ons?

Het team van Hack_Right is uitgebreid geïnformeerd door de leermeesters en projectleider over de werkwijze bij de Trix. Ook hebben ze kunnen ervaren hoe het is als jongeren om voor de eerste keer in je leven een diploma behalen. Voor het praktijk gedeelte kregen de kandidaten direct een cijfer (was een voldoende) een cijfer voor het theoretische gedeelte moeten ze nog week op wachten, omdat dat bij het NIL centraal wordt nagekeken.

Een discussie tussen het team van Hack_Right met onze doelgroep stond als laatste op de agenda. De vraag wat de Trix voor deze jongeren betekend en waarom ze hier wel trouw blijven komen werd ook beantwoord door de jongeren. Er wordt in ieder geval niet gekeken naar afkomst of etniciteit alleen bij gedrag wordt een duidelijke grens getrokken bij de Trix. Hierbij is het zo, dat we dan liever duidelijk zijn dan dat we aardig gevonden worden. Duidelijkheid, hebben deze jongeren ook nodig.

Bij de Trix is op dit moment geen wachtlijst dus kijk eens op onze website www.stichtingtrix.nl waar ook het aanmeldingsformulier te vinden is.

Ook omliggende gemeente die tot de H10 gemeenten behoren kunnen contact met ons opnemen. We staan u graag te woord en binnen 24 uur nemen we contact met u op.

trix-admin

VIEW ALL POSTS